Een glimlach van hier tot aan Australie en weer terug!

13 juni 2013 - Bleiswijk, Nederland

13 juni 2013, Bleiswijk

Op 30 mei ben ik 's avonds aangekomen in Melbourne. Doodmoe van de afgelopen dagen ben ik snel gaan slapen zodat ik de volgende dag Melbourne kon gaan verkennen. De meesten van de Great Ocean Road toer zaten nog een aantal dagen in Melbourne. Jacky en ik hadden die middag, op 31 mei, afgesproken in St. Kilda. Ik werd in de ochtend vroeg wakker dus ik had nog een aantal uur om Melbourne centrum te verkennen, voordat ik naar St. Kilda ging. Melbourne is echt super gaaf. Je hebt er veel cultuur en kunst, overal om je heen. Om te beginnen ben ik naar de rivier gelopen en heb ben ik een wandeling gaan maken naar het Olympisch sportpark, daarna ben ik terug gewandeld door de botanische tuin om vervolgens nog even te gaan winkelen.

Om 2 uur in de middag ben ik met de tram naar St. Kilda gegaan. Dit is het strand van Melbourne, ongeveer 20 minuten verderop. We hebben eerst gewinkeld en daarna kwamen Stef en Katie nog (ook van de toer). We zijn met zijn vieren naar de pier gelopen, want hier komen met zonsondergang altijd pinguïns de pier op lopen om te gaan slapen. Helaas was de pier afgesloten voor constructiewerk. We konden 1 pinguïn zien en dan was het. Super jammer, maar gelukkig hebben we er wel 1 gezien! Terwijl we daar stonden begon het ineens keihard te stortregenen, dus zijn we terug gegaan naar wat winkeltjes en hebben we besloten een restaurant in te gaan om wat te gaan eten. Na het eten zijn Stef en ik weer terug gegaan naar het centrum van Melbourne, omdat daar ons hostel was.

De tweede dag in Melbourne ben ik 's ochtends als eerst naar de art galerie gegaan. Melbourne is een stad vol kunst, dus deze kan je niet overslaan natuurlijk!! Daarna ben ik in de gratis bus gestapt. In Melbourne heb je namelijk een gratis bus die door de hele stad rijdt langs alle bezienswaardigheden. Je kan overal uitstappen en ze vertellen in de bus veel geschiedenis over de stad. Wel grappig. Ik ben uitgestapt bij de Victoria Markets, omdat ik nog souvenirs moest hebben voor thuis en ik had gehoord dat dit DE plek was om deze te vinden. Ik heb nog nooit zoveel troep bij elkaar gezien, maar als je goed zocht zaten er wel wat leuke dingen tussen, zoals bijvoorbeeld sokken met kangoeroes erop voor mijn papa haha. Daarna ben ik teruggelopen via het centrum en heb ik die middag vrij weinig gedaan. 's Avonds ben ik met Katie en Stef nog een drankje gedaan.

Op 2 juni was het alweer mijn laatste dag in Melbourne. Ik had eigenlijk veel te weinig tijd in deze leuke stad! Het was echt een gezellige stad, veel restaurantjes en dergelijke. De laatste ochtend heb ik een rondje gereden met de gratis tram door de stad. Ik zat naast een paar oude bejaarden en dat was nog gezellig ook haha. Die middag ben ik naar een AFL (australian football league) wedstrijd geweest. Dat was echt super! En zo raar, als je het stadion binnenkomt heb je niet net zo als in Nederland dat de fans van het ene team aan de ene kant van het stadion zitten en de andere aan de andere kant. Iedereen zit gewoon door elkaar en er wordt niet gevochten. Na de wedstrijd moest ik snel terug naar het hostel om mijn spullen te pakken en naar het station te gaan. Ik nam namelijk de nachtbus naar Sydney. Die nachtbus is geen aanrader, maarja je moet wat!

Om half 9 was ik de volgende ochtend in Sydney. Ik wist alweer gelijk waarom ik die stad niet leuk vond. Het is er zoooo druk op straat. Toen ik in Sydney 7 maanden geleden was aangekomen, had ik in de taxi een jongen ontmoet, Nico. We hebben samen een week lang in Sydney gezeten. Hij zou 3 maanden in Aus blijven, maar uiteindelijk heeft hij dit verlengt tot 7 maanden. Hij zat ook in Sydney, tegelijk met mij weer. Het was zijn laatste dag. We zijn samen naar Newtown gegaan. Dit is een buitenwijk van Sydney, net iets rustiger en je hebt er allemaal vintage winkeltjes. Het weer was superlekker, dus na het winkelen zijn we in een park gaan liggen. Die avond had ik ook met Danielle afgesproken, een meisje die ik nog ken van de basisschool en die nu in Sydney woont. En in Sydney was er het Vivid festival. Dit is een lichtfestival. We hadden dus afgesproken er met zijn alles heen te gaan. Ze hadden een hele lichtshow geprojecteerd op de Opera House, verder waren er overal nog andere lichtshows en projecten met licht te zien! Echt super leuk! Maar omdat ik die nacht een nachtbus had gehad en bijna niet had geslapen was ik behoorlijk moe geworden ondertussen. Rond 8 uur ben ik dan ook terug gegaan naar het hostel waar ik lekker een slaapje heb gedaan.

De volgende dag heb ik heerlijk rustig aan gedaan. Ik ben naar de Opera House gelopen voor wat foto's en ben daarna in de Botanische tuin neergeploft, de enige rustige plek in Sydney. Hier heb ik heerlijk een boek gelezen in de zon. Tegen de tijd dat mijn boek uit was ben ik weer met Danielle naar Vivid gegaan. Deze keer liepen we naar Darling Harbour. Hier had je namelijk allerlei lichtshows in combinatie met fonteinen. We zijn nog even een hapje gaan eten, helemaal gezellig!

Mijn laatste dag in Australië was alweer aangebroken en dat voelde wel een beetje onwerkelijk. Heel leuk, Danielle was vrij van haar werk, dus we konden de hele dag samen iets leuks doen. We zijn eerst nog de laatste souvenirs gaan shoppen, we hebben lekker een kopje koffie gedronken en vervolgens hebben we de ferry genomen naar Manly Beach. Dit is een van de bekendste surfstranden van Australië. Hier lijkt het helemaal niet op het drukke Sydney, terwijl het toch echt nog steeds in Sydney is. Manly is rustig en relaxt, dit was mooi en leuk Sydney! We hebben gewinkeld, ik heb nog een supergave jurk gekocht en we hebben naar surfers gekeken. Precies met zonsondergang zijn we met de ferry teruggegaan naar het centrum en dat was zo mooi! Je zag de zon ondergaan achter de Harbour Bridge!
Ik ben toen even later mijn tas gaan pakken voor de allerlaatste keer. Ik ben daarna weer met Daan naar Vivid gegaan, er is namelijk zoveel verschillends te zien. We hebben gewacht op haar vriend, JK, waarna we uit eten gegaan zijn en we zijn ook nog naar een café gegaan voor wat drankjes. Het was echt een superleuke laatste dag! Ik heb er weinig bij nagedacht dat ik echt naar huis moest, dus dat was alleen maar fijn!

Op 6 juni ging ik dan naar het vliegveld. Ik moest 26 uur reizen, maar daar zag ik niet tegenop. In het vliegtuig vermaak ik me wel met films kijken en muziek luisteren en boeken lezen. Degene naast me in het vliegtuig was ook wel oké. Dus eigenlijk een prima vlucht. Na 14,5 uur landde we op Dubai. Daar had ik anderhalf uur en moest ik weer het vliegtuig in. 9,5 uur later landde ik op Londen, ook hier had ik anderhalf uur en vanaf daar vloog ik richting Amsterdam. Toen ik aankwam stonden mijn ouders en zusje er en lieve vriendinnetjes! Echt heel leuk dat ze er allemaal waren om me te halen! Iedereen was zo blij om me te zien! En ik vond het eigenlijk super rot dat ik weer in Nederland was, dat voelde een beetje lullig.. Natuurlijk vond ik het wel leuk om iedereen weer te zien!!!

Nu ben ik alweer bijna een week thuis. Iedereen vraagt nog steeds hoe het was en dat is zo leuk! Het gekke is dat ik 7 maanden heb gereisd en dat ik nu het idee heb dat heb dat ik helemaal niet ben weggeweest. Alles is hier zo gewoon gebleven en je valt zo weer terug in je oude vertrouwde wereldje.

Maar dat neemt niet af dat ik een geweldige tijd heb gehad, die 7 maanden waren de beste van mijn leven!! Ik mis het elke dag en ik denk dat dat blijft! Herinneringen blijven voor altijd en die kunnen door niemand worden afgenomen! En als ik de foto's bekijk zit ik met een glimlach, van hier tot aan Australië EN weer terug, te genieten.

1. Hordie:
    13 juni 2013
    Ik ga je verhalen missen Rie, maar ben blij dat je er weer bent!! Snel even wat leuks doen <3 xxx
  2. Fraukje:
    13 juni 2013
    Ik zal ook je verhalen missen, wat heb je een gewedige tijd gehad in Australie, en wat zijn die 7 maanden eigenlijk omgevlogen.
    Ik hoop dat je weer een beetje kan wennen in ons kleine, koude kikkerlandje, maar ja het is niet anders, met de mooie herinneringen in je hart gaat het je vast Lukken, ik ben blij dat je weer veilig thuis bent. Een dikke knuffel de Wernertjes

Ps wat leuk Danielle ook in Australie, ik begreep,uit je verhaal dat ze daar woont.
  3. Erika:
    14 juni 2013
    Hé Rianne,

Welkom weer in Nederland,
    Supergaaf om je op reis te volgen door je verhalen.
    'k kan me voorstellen dat de overgang voor jou een beetje onwerkelijk is. Geniet lekker na en wie weet: op naar de volgende ervaringen :-)
  4. Rini:
    16 juni 2013
    Hoi Rianne, Ik was er niet om je te verwelkomen, want het leek mij meer iets voor je ouders en Clarissa en je beste vrienden en ik moest nog iets voorbereiden voor waar ik nu zit. Ik ben heel erg blij dat je weer heelhuids terug bent en heet je dus heel erg hartelijk welkom thuis, vanuit Spitsbergen (Svalbard). Het is hier 3 graden en nu sneeuwt het (bibberdebibber). Als je langskomt kun je je nieuwe winterjas hier uitproberen. KISSIES.